Wij nodigen u van harte uit voor de feestelijke opening op
zondag 27 maart om 15.00 uur
|
|
|
|
ANNETTA WILLEMSE : “Mijn schilderijen maken in eerste instantie een volle, kleurrijke indruk, maar ze gaan over ruimte. Wanneer je inzoomt, herken je natuurlijke elementen, niet dat die echt bestaan, stukjes misschien, maar het geheel doet wel denken aan een fluïde, bewegende organische structuur. Daarbinnen ontdek je een object zwervend in die wereld. Dat object is nodig als houvast, als contrapunt.
Een van de dingen die mijn idioom gevormd heeft, is de traditie van bloemstukken. Waar de westerse manier van boeketten maken, meer het creëren van een vorm is, zoals te zien is in de klassieke westerse schilderkunst, bij de oosterse versie (Ikebana/Kado) gaat het o.a. om het aanraken van de ruimte. De takken, bloemen of objecten worden zodanig geplaatst dat het ruimte aanwijst. Beide concepten, het sculpturale en het ruimtelijke gebruik ik in het schilderen.”
JUDITH LEHTHAUS :Tijdens haar studie aan de kunstacademie afd. mode werkte Judith Lehthaus in een hoedenwinkel in Amsterdam waar ze zich de beginselen van werken met vilt en stro eigen maakte. Een aanbod om opgeleid te worden tot hoedenmaakster sloeg ze destijds af om jaren later, met grote omwegen alsnog aan een opleiding tot hoedenmaakster te beginnen. Haar specialiteit is het werken met patronen waarbij haar liefde voor duurzaam design en het gebruiken van afgedankte materialen een mooie combinatie vormen. Daarnaast heeft ze een voorliefde voor atypische materialen. Uit deze fascinatie is de 4 in1 vouwbare hoed ontstaan. Deze van zwarte ‘dijkbedekking’ gemaakte hoed onderzocht hoeveel vormen er uit een vorm kunnen ontstaan, geïnspireerd door de Japanse vouwkunst origami. Voor de tentoonstelling heeft ze de vouwbare hoed vertaald naar typisch hoedenmateriaal, namelijk ‘sinamay’ en onderzoekt ze de gevouwen vorm in relatie tot het hoofd met gebruik van kleur en lijnen spel. www.xpozai.com
NORBERT WILLE : studeerde interieurarchitectuur, meubelontwerp en inrichting openbare ruimte aan de HKU. Eenmaal afgestudeerd in 1991 stortte hij zich naast meubeldesign ook op het schilderen.
Assemblages: “Na een online discussie in de zomer van 2020 over ‘sustainability’ waar deelnemers uit de gehele wereld aan deelnamen ben ik in mijn schuur gaan kijken. Al jaren is dit een verzamelplaats van gevonden dan wel niet meer gebruikt afgedankt hout en andere materialen. De vraag voor mij was hoe ik dit materiaal in mijn reguliere mathematische abstracte werk, dat gebaseerd is op de reeks van Fibonacci (0, 0, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21 etc.) zou kunnen integreren zonder de schoonheid van het in de loop der jaren ingetreden verval teniet te doen. Zonder het in eerste instantie door te hebben greep ik terug op een thema waar ik als student door geobsedeerd was, de schoonheid van het verval.”
De tentoonstelling loopt van 26 maart t/m 24 april 2022
en is geopend op zaterdag en zondag van 12.00 tot 17.00 uur
en op afspraak 06 11 21 47 58