februari maart | INNE FEENSTRA EN PAUL HUGO TEN HOOPEN

6 feb 2023 | Nieuws

U kunt kunstschilder en dichter PAUL HUGO TEN HOOPEN horen in de podcast “De Kunstkast van Pygmalion”, waarin een interview van een paar jaar geleden te horen is ( interviewer is de kunsthistoricus Jaap Versteegh ( klik op de link hieronder )

https://soundcloud.com/kunstkast-pygmalion/paul-hugo

INNE FEENSTRA maakt video-installaties, sculpturen en kinetische installaties.
Hij studeert fine art aan de HKU. Hij werkt graag samen, om zo zijn visie te verbreden en het proces minder solitair te maken.
Inne werkt met thema’s als ruimte, stilte en tijd en hoe beweging daar een rol in speelt. Hij wil door specifieke bewegingen, objecten zijn werk performatieve kwaliteit geven. Vaak is het een eenvoudig idee, maar complex qua uitvoering. Zijn doel is dat de toeschouwer de eenvoud aanneemt zonder over de complexiteit na te denken. Hierdoor komt een onalledaagse ervaring als vanzelfsprekend over.

Inne : “interessant aan het medium film is dat je afgebakende kaders kan stellen, maar zodra je opneemt het resultaat altijd over laat aan het moment, waarin toevalligheden voorkomen. Ik laat bewust ruimte voor deze toevalligheden en geef ze een podium. Omdat ik vind dat in deze toevalligheden de schoonheid van het moment naar voren komt. Dit bezorgt mij een gevoel van mystiek. Deze ervaring probeer ik vervolgens te vergroten door middel van onder andere post-productie, CGI en presentatie.

Een video van Inne is te zien opYouTube :

Gezicht tussen N 53 12.484, E 7 2.655 en N 53 16.052, E 7 2.310.
2022, digitale film loop: MPEG-4-film, aspect ratio 16:9, kleur, geluid, 14’37”

( klik op de link hieronder )

https://youtu.be/DXCdDQ84Ceg

“Op een namiddag in oktober zat ik in een bus en probeerde ik met mijn
ogen de laaghangende zon te volgen terwijl de bus draaide. Geïnspireerd door deze ervaring en door
slow cinema films ben ik op het idee gekomen voor dit werk gekomen.
Met dit werk wil ik de relatie tussen een lege binnenruimte, de bus én een lege buitenruimte, het
landschap in combinatie met beweging onderzoeken.
Er rijdt een bus uit 1965 door het platte Noord-Groningse landschap. De camera staat midden in de
bus en houdt een windrichting aan. Waardoor als de bus draait, de camera gericht blijft op een punt in
uitzicht en de bus draait in het frame. Zowel het landschap als de bus beschouw ik als een
opzichzelfstaand karakter in de video.
De camera houdt koers zoals een zeilboot dat doet. In plaats van een zeilboot is het een bus en de
weilanden worden een groene zee.

Het Nederlandse landschap heeft een typisch licht, dit is goed terug te zien in de 19 e  -eeuwse
Nederlandse landschapsschilderkunst, doordat de video gefilmd is in Noord-Groningen is dat ook
terug te zien in dit werk. De video’s die ik maak hebben vaak een schilderachtig karakter, omdat het
cameraperspectief vaststaat. Ook in de colorgrading van deze video heb ik gekeken naar de
Nederlandse landschapsschilderkunst.

De titel refereert aan veel gebruikte titels uit de 19 e  -eeuwse Nederlandse landschapsschilderkunst,
bijvoorbeeld ‘Gezicht op Delft’ van Vermeer. De coördinaten geven het een geografisch karakter.
Ik heb gebruikgemaakt van 360 graden geluid, waardoor de rotatie van de bus nog meer wordt
benadrukt. Ook het sounddesign wisselt af van binnen naar buiten,  waarmee ik de binnen- en
buitenruimte onderzoek.