Bas Geerts:

‘Onzichtbare logica’

De schilderijen in deze tentoonstelling zijn alle gebaseerd op een algoritme waarmee gekromde rasters kunnen worden gegenereerd. Ze werden door Geerts uitgevoerd in bladmetaal en acrylverf op linnen. Het werk met zijn complexe reflecties, lijken onder het oog van de toeschouwer haast te golven en te pulseren. De tekstvideo NARCISSUS is gebaseerd op een computerprogramma dat tekst en geluid steeds opnieuw ordent. De geluidsband laat het gezang van drie uitgestorven vogelsoorten horen, als de echo van een verstilde en verdwenen wereld.

WHCB20170331-0082OLYMPUS DIGITAL CAMERA


Willem Hekkema (1943) (Rietveld academie/Stichting Eigentijdse Dans) werkte eerst als theatermaker bij Koert Stuyf/Ellen Edinoff en later vele jaren bij Bewegingstheater BEWTH.

‘Tastbare onwerkelijkheid’

Deze expositie toont een serie kijkkastjes met stereofoto’s gemaakt op het Griekse eiland Chios. Ze tonen een vrijwel tastbare wereld. Hoewel met puur fotografische middelen gemaakt zijn het geen foto’s. Hun compositie wordt geregeerd door de wetten van het toneelbeeld, van de kijkdoos. De blik tast de vormen af in de ruimte. Transparantie lijkt daaraan een nieuwe dimensie toe te voegen. Omdat het transparante model dichter bij ons is dan de achtergrond kunnen we op dezelfde plek in de foto kiezen voor huid of steen.

 

WHCB20170401-0104WHCB20170415-0290WHCB20170415-0294WHCB20170417-0298foto's Walter Blazer foto's Walter Blazer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *