Het werk van Mathilde Rennes heeft twee facetten: het project ‘getekend dagboek’ en het werken met textiel.

 

Het getekende dagboek, begonnen in 1997 en bijgehouden om via dagelijkse vingeroefening het tekenen te verbeteren is het project van haar kunstleven geworden. Het plan is om bij het 20-jarig bestaan van het getekend dagboek (2017) een boek met een selectie van de tekeningen te publiceren met als werktitel ‘een kunstenaar is ook maar een mens’.

Het dagboek leverde vaak onderwerpen voor andere kunst: schilderen, grafiek, digi-kunst en de laatste tijd borduurwerk.

 

dek spoelen borduur close up

 

In haar borduurwerken is ook het verhaal van haar leven van alledag terug te vinden. Maar in haar werk hoopt Mathilde Rennes dat mensen gaan nadenken over het verhaal erachter, nieuwsgierig worden en hun eigen verhaal erbij gaan bedenken.
Ook het onvolmaakte, het toevallige, het misschien aanvankelijk mislukte laat zij zien: de achterkant ‘de verkeerde kant’ van haar werk waar alle draden zichtbaar zijn. En natuurlijk houdt Mathilde Rennes van schoonheid, haar werk is er ook om de toeschouwer te behagen, maar hij of zij moet zeker worden geïntrigeerd. 

‘Ik heb het altijd leuk gevonden in heel verschillende stijlen tegelijk te werken. Vroeger deed ik dat naast het dagboek in olieverf schilderijen of grafiek, nu dus in textiel met steeds terugkerende diverse materialen en techniekenonderwerpen. Het accent ligt daarin op borduren, maar ook experimenteer ik met diverse materialen en technieken’. 

 

walking the dogs

hangmat-edit

‘Dit werken met textiel heb ik pas in de afgelopen jaren ontdekt en ontwikkeld. Ik ben begonnen met breien van vazen en beelden. Die beelden waren geinspireerd op thema’s uit mijn olieverfschilderijen. Bijvoorbeeld Parels, Haarspeld, Sigaret. Van deze beelden maakte ik foto’s, ook van het proces en die foto’s bewerkte ik soms weer digitaal. Soms drukte ik die af. Tot ik op een dag probeerde via een print op transferpapier op textiel te strijken. Dit mislukte jammerlijk, maar ik kon er met borduurwerk toch wat van maken, ‘Damage Control’ heet het werk dan ook. 
Ik merkte dat ik het met-textiel-werken, het met-de-hand-borduren met name, erg leuk vond en begon te experimenteren met stof en borduurzij. Als onderwerp koos ik ook maar eens iets uit het dagboek. Dat beviel me zo goed, dat ik niet meer ben opgehouden met taferelen uit het dagboek om te zetten in borduurwerk.’

 

unbeschreiblich weiblich

 

Mathilde Renes exposeert samen met Eric Schutte bij Kunstcentrum De Kolk van 06/08 t/m 28/08.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *